Dodaj ofertę za darmo

E-por ® - niezwykłe tworzywo od BASF

2013-07-18

E-por ® charakteryzuje się imponującymi właściwościami w zakresie minimalnej chłonności wody oraz wysokiej odporności chemicznej. Właściwośi te wpływają z znaczący sposób na wysoką wyporność pianki.

E-por w skuterach wodnych Yamaha
Zastosowanie pianki cząsteczkowej E-por ® w skuterze wodnym WaveRunner marki Yamaha
Dzięki zastosowaniu pianki cząsteczkowej E-por ®, skutery wodne WaveRunner marki Yamaha spełniają wymogi standardu ISO 13590 w zakresie masy i wyporności. Materiał E-por montowany jest przez japońskiego producenta w przedniej części korpusu oraz po bokach modelu VX700S. Zapewnia to odpowiednią wyporność skuterów PWC (z ang. personal water craft) ze względu na niską gęstość materiału. Masa całkowita modelu VX700S obejmuje głównie silnik, napęd, zbiornik, kadłub i pokład mieszczący trzy osoby. Aby zachować odpowiednią pływalność, skuter wodny musi mieć stabilną strukturę, która zapewni wysoką wyporność. Tworzywo E-por doskonale sprawdza się jako struktura pływająca dzięki dobrym właściwościom i niskiej gęstości. Model VX700S o masie całkowitej wynoszącej 240 kilogramów, jest najlżejszym trzymiejscowym skuterem PWC jaki kiedykolwiek zbudowano. Pomimo proporcjonalnie dużej objętości całkowitej, wszystkie elementy wykonane z tworzywa E-por ważą zaledwie 3,3 kg. Ponadto materiał E-por, podobnie jak EPS (spieniony polistyren), jest łatwy w obróbce w zakresie gęstości i kształtu, dzięki czemu elementy formowane można optymalnie dopasować do obudowy.

Właściwa pływalność dzięki E-por ®
Hiromi Ishizaka, account manager japońskiego producenta elementów formowanych firmy Astec Corporation wraz z partnerem biznesowym Sano Enterprises doradzał korporacji Yamaha Motor na polu doboru materiału: „Interpolimer BASF oferuje nam i naszym klientom ciekawą alternatywę dla innych pianek, E-por zachwyca ze względu na jego dobre właściwości”. Minimalny stopień chłonności wody, odporność na pękanie oraz wysoka odporność chemiczna pianki cząsteczkowej BASF odgrywały najważniejszą rolę w procesie doboru. Dzięki tym cechom, E-por wpływa także na poprawę sztywności kadłuba. Keijiro Ikeda, dyrektor działu pojazdów wodnych Yamaha Motors’ wyjaśnia: „Pianka znajduje zastosowanie w skuterach WaveRunner i spełnia wszystkie wymogi techniczne.”

Nie tylko rekreacja
Skutery PWC posiadają kadłub wykonany z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym i występują w różnych wariantach – od wersji użytkowanych na stojąco (przeznaczonych dla jednego użytkownika), aż po wersje z siedziskiem z możliwością przetransportowania do czterech osób. Pojazdy te są postrzegane głównie w charakterze rekreacyjnym, często można je dostrzec w pobliżu kurortów morskich, gdzie turyści uprawiający sporty wodne mogą wypożyczyć skutery. Środki transportu PWC są jednak często wykorzystywane jako szybkie oraz zwinne pojazdy ratunkowe i patrolowe użytkowane przez policję, straż pożarną i służby ratownicze.
Najpopularniejszym rynkiem dla skuterów PWC jest USA, gdzie w chwili obecnej zarejestrowanych jest około 1.2 mln pojazdów. Model „WaveRunner” produkowany jest przez firmę Yamaha Motor od 1986 roku. W owym czasie koncern był pierwszym producentem, który wprowadził na rynek model z siedziskiem. Ta japońska firma opiera się na wieloletnim doświadczeniu w produkcji łodzi oraz silników do pojazdów wodnych
i motocykli.

Pianka rozszerzalna
Tworzywo E-por jest spienionym interpolimerem opartym na złożonej formule różnych polimerów, które oddziałują ze sobą, a także ze środkiem spieniającym. Jest odporną na pękanie pianką cząsteczkową, która jest również wysoce odporna na rozpuszczalniki. Wyjątkowo mocna i elastyczna pianka może być przechowywana, przetwarzana i poddawana recyklingowi w ten sam sposób jak tradycyjny Styropor.
Więcej informacji pod adresem internetowym: www.E-por.de

Źródło: www.basf.com