Dodaj ofertę za darmo

Karbon - materiał dla kolarzy

2000-07-19

Od czasu wykorzystania korbonu do produkcji części rowerowych, bicykle naszych czasów stały się lżejszye, wytrzymalsze i przybrały futurystyczne kształty.

Ze wszystkich materiałów kompozytowych wykorzystywanych w produkcji rowerów karbon używany jest najczęściej. Jest on pięć razy lżejszy i jednocześnie sześć razy wytrzymalszy niż stal i jako taki stanowi idealny materiał podstawowy do konstruowania ram i innych części rowerowych. W czystej postaci trudno jest go poddać obróbce. Dopiero po połączeniu z innymi materiałami, takimi jak Kevlar, Twaron i żywice epoksydowe można uzyskać pożądane właściwości. Włókna karbonowe są przy budowie ram rowerowych obrabiane są na kilka różnych sposobów. Najdoskonalsza metoda to tworzenie formy zwanej Monocogue. Polega na układaniu włókien wokół przygotowanego rdzenia. Tam gdzie istnieje taka potrzeba karbonu znajdzie się więcej, gdzie siły są minimalne - mniej. Karbon jest bardzo lekki, wytrzymały, ramy z niego wykonane mają także własności pochłąniania drgań. Pozwala na uzyskanie najbardziej fantastycznych kształtów.
Obecnie wszystkie liczące się w świecie firmy produkujące rowery używają korbonu do produkcji swych wyrobów. Dzięki nim masa profesjonalnego roweru wyścigowego oscyluje w granicach 7 kg. Zdjęcia przedstawiają karbonową ramę firmy Colnago typ C40 o masie 1100 g oraz koło firmy Campagnolo typ Bora o masie 680 g.

Źródło: Ryszard Zawieruszyński



  • Super sprzęt

    Gość: Kolarz | 2008-04-23 11:23:32

    To koło jest naprawdę dobre. Szkoda tylko, iż jego cena z pewnością przewyższa cenę mojego roweru.

  • sprostowanko

    Gość: peter-kolarz | 2008-04-23 11:23:32

    Karbon i włókno węglowe to tosamo

  • karbon

    Gość: tomasz biker | 2008-04-23 11:23:32

    mam podobne cudenko! ostatnio zakupilem .co prawda to nie BORA ale tez jest w deche. niestety zeby je sprzedac musialem sprzedac rower i niemam gdzie koleczka zalozyc.

Dodaj komentarz